acid techno - jako źródło
można przyjąć hardcore, techno oraz acid trance. Cechy
charakterystyczne to mocny, ciężki beat oraz "kwaśne"
linie z TB-303, które było używane przez twórców acid
house. Początkowo brzmienia były dosyć melodyjne a z
czasem coraz większy nacisk kładziono na rytmikę.
Gatunek jest dosyć undergroundowy i kojarzony ze sceną
londyńską i takimi postaciami jak bracia Liberator czy
Dave The Drummer. Ukształtował się w połowie lat 90-tych
i cały czas rozwija się zdobywając nowych fanów. Acid
techno jest łączone przez dj'ów z różnymi gatunkami np.
z hard trance a ostatnio coraz częściej z minimalem.
Bardziej łagodną odmianę i bliższą acid house prezentuje
znana grupa Hardfloor. Acid techno powstaje też w
Holandii w wytwórni Djax Up związanej z artystami
chicagowskiego acid house.
ambient - powstał w połowie lat 70-tych
stworzony przez Briana Eno. W tej pierwotnej wersji
oznaczał muzykę otoczenia, tła, tworzącą u słuchacza
wrażenia porównywalne z oglądaniem krajobrazów. Zwykle
jest to elektroniczny szum i płynne, hipnotyczne tonacje
a w to wszystko wplecione przypadkowe dźwięki. Często
muzyka ta zawiera odgłosy ruchu ulicznego, odgłosy
natury czy urządzeń otaczających człowieka. Ambient może
być bardzo różnorodny chociażby ze względu na rytmikę,
której nie musi być wcale ale może też być bardzo
szybka, dochodząc nawet do 170bpm. Gatunek zdobył dużą
popularność w czasie rozwoju sceny house, techno i
hardcore w Europie. Wtedy zaczęli tworzyć Future Sound
Of London, The Orb, Orbital i wielu innych a na
imprezach pojawiło się specjalne miejsce - chillout,
gdzie odpoczywając można było posłuchać uspokajających
dźwięków czyli zwykle ambientu.
big beat - jako miejsce powstania gatunku
przyjmuje się londyński klub Albany gdzie imprezy
prowadzili Chemical Brothers, Norman Cook (Fatboy Slim)
i Derrick Carter - uważani za twórców big beat'u. Oni
właśnie w 1994r. znudzeni housem do szybkiego rytmu,
mocnego basu i dźwięków z TB-303 zaczęli dodawać
instrumenty rockowe. Dzisiaj okazuje się, że pionierzy
big beatu po kilku latach popularności swojej muzyki
powracają do brzmień house.
click techno - ogólnie
należy do nurtu click music za której początek można
uważać kompilacje z labela Mille Plateaux. Cechy
charakterystyczne to zminimalizowana struktura i krótkie
dźwięki przypominające kliknięcia. Podgatunek ten ulega
stopniowemu rozwojowi w kierunku muzyki elektronicznej,
powstają kolejne odgałęzienia i terminy określające tą
muzykę, coraz bardziej oddala się od swojej pierwotnej
formy.
hardcore techno - termin
hardcore początkowo oznaczał brytyjską muzyke z połamaną
rytmiką, z której potem wytworzyły się jungle i
drum'n'bass (o gatunkach brekbeatowych jest osobny
materiał). W Holandii rozwinęła się wersja hardcore z
rytmiką techno. Tam właśnie nowojorscy dj'e Joey
Beltram, Lenny Idee wzmocnili i przyspieszyli ten
gatunek oraz dodali nowe elementy np. dźwięki
syntezatorów przypominające gitarowe riffy. Potem ten
kierunek kontynuowali kolejni twórcy usuwając melodię i
bas a w zamian maksymalnie wzmocnili beat i jeszcze
przyspieszyli tempo. W ten sposób powstało gabba
hardcore, za którego twórcę uznaje się Paula Elstacka.
Gatunek ten przyjmując coraz to nowe elementy (riffy
gitarowe, mroczne wokale, przyspieszone kobiece wokale,
brzmienia industrialne...) i eksperymentując z tempem
wytworzył bardzo wiele odmian takich jak dark core,
industrial hardcore, psycore, terrorcore, happy hardcore
czy speedcore (300-350bpm!!). Hardcore techno to
oczywiście nie tylko Holandia. Jednym z najważniejszych
ośrodków stał się Berlin. Początkowo z tą muzyką
kojarzono klub Tresor i kilka innych ale ostatecznie
centrum tej muzyki został klub Bunkier a symbol
berlińskich imprez -Punisher stał się logo całego
gatunku.
latino techno - zgodnie z nazwą techno z
elementami (rytmy, wokale) muzyki latynoskiej
rave - w erze hardcore
nazwą tą określało się zabawę przy muzyce technicznej.
Potem rave stał się równorzędnym pojęciem do całego
brytyjskiego hardcore. W połowie lat 90-tych tej samej
nazwy zaczęto używać do określenia muzyki głównie
niemieckich artystów najczęściej związanych z postacią
Westbama. Od kilku lat muzyka określana jako rave nie
jest już wydawana.
trance - za miejsce powstania trance uważa
się Niemcy. Pionierskie nagrania powstały w 1991/92r. w
wytwórniach Superstition i należących do Svena Vatha
-Eye Q, Harthouse oraz kilku podobnych. Cechy
charakterystyczne to brak funkowego charakteru, zwykle
bez wokali, prosta, szybka rytmika i duża ilość gęstych,
przestrzennych dźwięków syntezatorów. Wyróżnia się kilka
podgatunków: acid trance z dźwiękami TB-303, hard trance
z mocniejszą rytmiką wywodzącą się z hardcore, bardziej
melodyjny uplifting trance, minimal trance... Jednym z
najbardziej znanych podgatunków jest psychedelic trance
lub inaczej goa trance wywodzący się z niemieckiego
trance oraz z muzyki acid house. Termin goa pochodzi od
nazwy niewielkiego obszaru wybrzeża Indii, na którego
plażach odbywały się masowe imprezy z muzyką trance.
Najnowsza mutacja psychedelic to psy trance, którego
cechą charakterystyczną jest połamana rytmika. W
ostatnich latach słowo trance jest coraz bardziej
kojarzony z niemiecką, komercyjną odmianą tej muzyki.
tribal techno - nazwa dobrze oddaje charakter
tej muzyki - bardzo dużo bębniastych rytmów i
charakterystyczne zapętlone, szamańskie wokale, często
ściągnięte z oryginalnych afrykańskich pieśni
plemiennych.
Jaka będą dalsze losy techno
to trudno określić ale na razie wydaje się, że ta muzyka
nie skończy się szybko. Wystarczy tylko zauważyć jak
wiele jej odmian ciągle powstaje, bo przecież określenia
użyte w tym materiale to tylko te najbardziej znane
nurty a poza nimi jest wiele innych, które już czasami
nawet nie mieszczą się w prostym terminie techno. Ta
różnorodność wydaje się najważniejszą cechą nowoczesnej
muzyki
elektronicznej.
źródło: DATA BASE